Choices gratis psychologische hulplijn voor LHBTQI+ asielzoekers en statushouders is gratis en brengt je in contact met getrainde vrijwilligers die meteen ondersteuning kunnen bieden in jouw taal, en die je in contact kunnen brengen met benodigde hulp.
De gratis hulplijn is elke dag beschikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 10 tot 17 uur. Alle vrijwilligers spreken meerdere talen, zodat we jouw behoeften begrijpen. Elke dag is er iemand die Engels of Nederlands spreekt en een andere taal zoals Arabisch, Farsi, Turks, Oekraïens of Russisch.
We zorgen ervoor dat er altijd iemand beschikbaar is om met je te praten. Als er geen Choices-vrijwilliger niet beschikbaar is, worden bellers doorverbonden met COC LHBTQ+ Switchboard. COC Switchboard geeft informatie en ondersteuning aan de LHBT-gemeenschap in Nederland. COC Switchboard-vrijwilligers zijn niet getraind om counseling te bieden. Zij kunnen je wel te woord staan, verschillende nuttige diensten voorstellen en helpen bij het maken van een afspraak met Choices.
Onze gratis app helpt u om anoniem in contact te komen met:
Gratis psychologische hulplijn
Juridische hulp
Passende verslavingszorg
Test- en behandelingsplaatsen voor SOA/HIV/HCV
STD/HIV-zelftestkits
Toegang tot PrEP
Zelfhulpgroepen
Geestelijke gezondheidszorg
Choices Support Center bedankt onze donateurs en partners van de Hulplijn:
Download of scan de QR code voor de meertalige Choices app en gratis psychologische hulplijn te downloaden. Onze app is beschikbaar in zowel de App Store als de Google Play Store.
Het bellen van de gratis psychologische hulplijn is eenvoudig. Eerst vragen we je om de Choices for treatment testing and wellbeing app te downloaden. Dit kun je doen door de QR-code die we hieronder hebben staan te scannen of op de link te klikken. We hebben de gratis hulplijn in onze app opgenomen om iedereen te helpen in contact te komen met een netwerk van ´queer friendly´ diensten in Nederland. De Choices app is een online zorgnetwerk en beschikbaar in het Engels, Nederlands en Arabisch.
Zodra je de Choices-app opent, zie je onderaan de startpagina de knop om de hulplijn te bellen. Als je op de knop drukt, verschijnt de pagina met informatie over de hulplijn, inclusief een link naar onze website waar je ons wekelijkse schema kunt zien van vrijwilligers met wie je wordt doorverbonden. Het schema vertelt je welke talen elke dag beschikbaar zijn en op welk tijdstip, ‘s ochtends of ‘s middags.
De vrijwilligers van Choices Support Center zijn allemaal getraind om verschillende oproepen te beantwoorden. Onze uitgebreide eendaagse training omvat counselingvaardigheden, emotioneel luisteren, conflictoplossing, rollenspel, asielprocedures, en aanvullende training van de 113 organisatie over hoe om te gaan met mogelijke zelfmoord en ernstige psychologische situaties. De vrijwilligers van Choices krijgen ook klinische supervisie en administratieve ondersteuning.
Op schriftelijk verzoek delen wij graag ons opleidingsprogramma en onze procedures. De gratis psychologische hulplijn van Choices werkt volgens kwaliteitsnormen voor hulplijnen die zijn ontwikkeld door Child Helpline International, Rode Kruis Crisis Call Centres en Rode Kruis Psychological First Aid Field Worker richtlijnen.
My name is Behnam. I was born and raised in Tehran, Iran. I have a master's degree in educational technology. I recently moved to the Netherlands to live in a peaceful and supportive community for the rest of my life. As a member of the Choices family and as a helpline volunteer, I am fully aware of the needs of the LGBTQIA+ community and the difficulties they face, such as punishment, discrimination, torture, imprisonment, and in some countries even the death penalty. The Helpline provides you with emotional support to overcome difficult situations, guidance in navigating mental health care, and connecting with Choices psychologists when needed. I also provide information about our programs and services. Call me on Mondays from 10:00 AM to 1:00 PM to confidentially share your feelings, emotions, and concerns, in English or Farsi. EN/FA.
Mijn naam is Jason. Ik ben geboren in de Republiek Trinidad en Tobago. Ik woon nu in Heerhugowaard. Als asielzoeker heb ik, om mijn doel te bereiken, veel moeilijke situaties meegemaakt. Daardoor ben ik geïnspireerd en gemotiveerd geraakt om anderen, die zich in dezelfde positie bevinden als ik, te helpen. Als ik al die moeilijke situaties kan doorstaan, dan kan iedereen dat! Ik houd me op de hoogte van de actualiteit en het wereldnieuws en wil opkomen voor anderen die daar zelf de kracht niet voor hebben. Ik ben gedreven om anderen te zien slagen, om te worden wie ze bedoeld waren te worden. Ik sta achter LGBTQ+ asielzoekers en wil vechten, de beste strijd ooit, om anderen te helpen zich gerespecteerd en geaccepteerd te voelen in ons nieuwe land. Ik beantwoord de hulplijn op maandagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Bel me. EN/HI.
Mijn naam is Peter Shoukry, ik ben geboren in Caïro, Egypte waar ik een bachelor diploma in Toegepaste Kunsten heb behaald. Ik ben homo en trots, en heb onlangs ontdekt dat ik met HIV leef. Dit heeft mij doen besluiten naar Nederland te komen om bescherming te zoeken. Homo zijn en leven in Egypte met een koptisch-christelijke religieuze familie in een homofobe samenleving was extreem stressvol, onveilig en onzeker. Ik vocht om door te gaan en mezelf te zijn. Nu doe ik vrijwilligerswerk bij Choices waar ik mensen zoals ik kan helpen om te vechten voor een beter leven. Jij bent degene die het pad trekt in je eigen leven. Bij Choices ondersteunen we je om beter geïnformeerde keuzes te maken. Bel me op dinsdagochtend 10 - 13:00 uur. Ik spreek Engels of Arabisch. EN/AR.
Mijn naam is Yehia, ik ben geboren in Egypte en ik ben homo. De afgelopen 29 jaar leefde ik in angst en werd ik veroordeeld door de homofobe oosterse religieuze cultuur die zelfs mijn bestaan niet erkend. Mijn eigen broer probeerde me te vermoorden toen hij erachter kwam dat ik homo ben en daarom ben ik hier. Ik heb me altijd afgevraagd, hoe bereiken we ons echte doel? We hebben allemaal een uniek doel. Nu we hier zijn, in een nieuw land een nieuw leven beginnen, laten we Choices ‘keuzes’ maken. Laten we voor onszelf opkomen en vechten om onze doelen te bereiken. Bel me op dinsdag van 13:00 tot 17:00 uur, als je ergens hulp bij nodig hebt of zelfs voor een luisterend oor. Ik ben er voor je
Hoi, ik ben Luisa! Dit jaar ben ik klaar met mijn studie Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben altijd gepassioneerd geweest over het beschikbaar maken van psychologische hulpverlening zonder barrières. De Choices gratis hulplijn biedt een prachtige kans om mensen steun te geven wanneer dat nodig is. Bel me op woensdagochtend. EN/DE/NL
Hallo, mijn naam is Seána Brett (zij/hij). Ik studeer momenteel voor mijn master Klinische Psychologie aan de UvA. Door de jaren heen ben ik erg gepassioneerd geweest over het helpen van vluchtelingen, in het bijzonder LGBTQIA+ asielzoekers. Als hulplijnvrijwilliger bij Choices Support Center ben ik beschikbaar om te luisteren en LGBTQIA+ asielzoekers te helpen met de worstelingen die ze meemaken, en samen de krachten te vinden die ieder in zich heeft om door te komen wat de dag ook brengt. Je bent niet alleen. Je kunt me elke woensdagmiddag bellen EN/FR/IRL
Mijn naam is Indre en ik ben vrijwilliger bij de telefonische hulplijn. Ik kom uit Litouwen en woon sinds 6 jaar in Nederland. Ik heb mijn master klinische psychologie aan de Universiteit Leiden, met een uitgebreid curriculum, afgerond. De afgelopen 8 jaar ben ik betrokken geweest bij het helpen van anderen via de hulplijn voor zelfmoordpreventie in Litouwen. Gedurende deze tijd heb ik een intensieve training gevolgd en waardevolle ervaring opgedaan, specifiek gericht op LHBTQIA+-kwesties. Door mijn opleiding en ervaringen, heb ik de kracht van conversatie in een moment van crisis, ervaren. Als je praat met iemand die niet-oordelende ondersteuning en begeleiding biedt, vooral als je het gevoel hebt dat niemand anders je begrijpt, kan het je leven veranderen. Bovendien resoneert het begeleiden en ondersteunen van LHBTQIA+ asielzoekers mij diep, omdat het mijn vastberaden inzet voor gelijkheid, sociale rechtvaardigheid en diversiteit belichaamt. Bel mij op donderdagen van 10:00 tot 13:00 uur. LI/EN/NL/DU/RU
Als asielzoeker weet ik wat je doormaakt en ik ben er voor mijn gemeenschap, om samen oplossingen te vinden. Sociale moeilijkheden, psychische problemen, hormoonvervangingstherapie... deze uitdagingen hebben me sterker en sterker gemaakt. Voor mij en andere LGBTQI+ asielzoekers is er geen keuze - we moeten vechten, voor een beter leven en de beste toekomst. Samen en met Choices. Ik werk op maandag- en donderdagmiddag, bel me - EN/RU
Ik ben Julia en ik kom uit Oekraïne. Zoals voor velen die ons bellen, is mijn dorp verwoest in de oorlog en ik ben blij dat ik naar Nederland ben gekomen. In Oekraïne was ik maatschappelijk werker bij een aids-organisatie die mensen begeleidt en ondersteunt. Als vrijwilliger bij Choices kan ik anderen helpen die het moeilijk hebben gehad, omdat ik het begrijp. Je kunt me vrijdagochtend bellen. EN/UK/RU
Hallo, ik ben Ertug. Zoals velen van jullie ben ook ik naar NL geëmigreerd vanuit een moslimland, vanuit een conservatieve en niet-accepterende sociale omgeving. Het was niet mogelijk om helemaal mezelf te zijn in mijn thuisland; daarom ben ik verhuisd. Maar toen ik hierheen verhuisde, werd ik geconfronteerd met eenzaamheid, geïsoleerd zijn en discriminatie. Vandaag ben ik erg dankbaar dat ik mensen om me heen heb die me gemotiveerd en veerkrachtig hielden. Ik ben vrijdagmiddag beschikbaar om te bellen. Ik kan goed luisteren en heb een psychologische opleiding. EN/TR
Choices verwelkomt iedereen die als vrijwilliger bij ons wil werken. We vragen je vriendelijk een sollicitatieformulier in te vullen op onze website. Na ontvangst van je sollicitatie bekijken we of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Omdat het beantwoorden van oproepen voor de hulplijn specifieke vaardigheden vereist, komt niet iedereen die zich aanmeldt in aanmerking.
De sollicitatieprocedure verloopt in twee stappen. Alle potentiële vrijwilligers worden eerst door de directeur geïnterviewd. Nadat de eerste fase is afgerond, wordt de geselecteerde persoon geïnterviewd en gescreend door onze psycholoog om er zeker van te zijn dat deze persoon in staat is om de hulplijn te beantwoorden. Wij willen er zeker van zijn dat al onze vrijwilligers psychologisch voorbereid zijn en emotioneel sterk genoeg zijn om te praten met bellers die onder grote emotionele stress staan en worstelen met trauma, isolatie en PTSS
.
.